Vzácný nástroj postavil v roce 1783 pražský varhanář Antonín Reiss. Základní koncepce nástroje dbá na zdůraznění vertikál. Postament je jednoduchý a vysoký. Píšťalová skříň hlavního nástroje má jednu dominantní věž a dvě menší, mezi nimiž je pole ukončené charakteristickou římskou. Rejstříky I. manuálu jsou umístěny do obou varhanních skříní, které se rozkládají po stranách západního okna s dělením na C a Cis stranu. Všechny hlasy II. manuálu jsou postaveny ve skříni pozitivu v zábradlí kruchty a pedálové píšťaly stojí za vzdušnicemi prvního manuálu.
Na počátku 20. století se nástroji nevyhnuly některé módní vlivy, spatřující ve varhanách spíše náhradu za smyčcový orchestr. Došlo k odstranění rejstříků vyšších stopových délek a nahrazení hlasy imitujícími orchestrální nástroje.
Generální rekonstrukce nástroje se konala v letech 1994–1995. Při rekonstrukci byly varhany po důkladné expertize uvedeny do původní dispozice Antonína Reisse a naladěny nerovnoměrnou temperaturou „Kirnberger III“, a´=443 Hz při 15°C.
Zpráva varhanáře Jana Otcovského z května 2011
„Závada v pedálu opravena, dřevěné hlasy (nedrží dobře ladění) byly přiladěny. Drobných závad, zejména na píšťalách, je (vzhledem ke stáří nástroje a neúplné generální opravě) mnoho. Jejich řešení by snadno přerostlo do velké opravy a zatím není potřebné. Celkový stav je slušný a stabilizovaný. Varhany nejsou významně znečištěné, v budoucnu doporučuji pouze korekce ladění.“
Zpráva varhanáře Jana Otcovského z května 2012
„Naladění všech rejstříků hlavního stroje a pozitivu kromě mixtur.“
KK
SOUČASNÁ DISPOZICE VARHAN
Hlavní stroj C–c3 (krátká oktáva)
Principal 8´, Bourdon 8´, Flauta 8´, Gamba 8´, Salicional 8´, Octava 4´, Flauta 4´, Quinta 3´, Superoctava 2´, Mixtura 5×
Pozitiv C–c3 (krátká oktáva)
Principal 8´, Copula 8´, Gamba 8´, Octava 4´, Copula 4´, Flauto dolce 4´, Fugara 4´, Octava 2´
Pedál C–a0 (krátká oktáva)
Subbas 16´, Violonbas 8´, Portunalbas 8´, Quinta 6´
Tónový rozsah: C–c3 (manuál), C–a (pedál – 18 tónů), spodní oktávy krátké.