Varhany v kostele Povýšení sv. Kříže v Rožmitále pod Třemšínem

Varhany v kostele Povýšení sv. Kříže v Rožmitále pod Třemšínem


Varhany uslyšíte v neděli 14. září 2025

 

Jedná se o dvoumanuálové varhany s pedálem a celkem 15 znějícími rejstříky v rokokové třívěžové skříni s etážovými mezitravé. Hrací stůl s původními manuálovými klaviaturami je vestavěn do čelní stěny postamentu nástroje. Hlavní stroj, ovládaný horním manuálem, je situován v úrovni spodní prospektové římsy; pozitiv, ovládaný spodním manuálem, je vestavěn v postamentu nástroje. Pedálová vzdušnice je umístěna v zadní části.

Na čelech původních manuálových kláves se zachovaly dekorativní obdélníčky z bílé kůže s raženým dekorem a iniciály M. P., které jsou typické pro tvorbu málo známého varhanáře Martina Palečka, činného dle nedoložených údajů právě v Rožmitále. Jeho životní dráha končí v Netolicích, kde zemřel r. 1760 jako člen tamějšího literátského bratrstva a varhanář, v jeho pozůstalosti zůstal nedokončený pozitiv pro Podsrp. Dochovaných nástrojů z jeho tvorby není mnoho, jedná se v podstatě o 4 pozitivy různé velikosti, roztroušených v různém stupni zachování po celých jižních Čechách, přičemž časově i výtvarně jsou rožmitálským varhanám nejblíže šestirejstříkové varhany v Paštikách u Blatné z r. 1752. Palečkovo autorství dále dokládá charakteristický rukopis řezbářské rokajové výzdoby, široká menzurace a tvar zátek krytých dřevěných píšťal, provedení výplní skříně, rám a bočnice manuálových klaviatur – vše ve shodě s dochovanými Palečkovými nástroji.

Uvnitř střední píšťalové věže je nalepen autentický zápis J. J. Ryby o opravě varhan po požáru kostela r. 1795 březnickým varhanářem J. Kochem. Dle dalších nápisů opravil nástroj r. 1848 varhanář Anton Červenka z Hvožďan a počátkem století varhanář Paštika – tehdy již došlo k první výraznějším úpravám dispozice (v hlavním stroji byla snížena Mixtura, odstraněna Superoktáva 2′. přehozeno pořadí rejstříků a nově nasazen Bordun 8′,v pozitivu byl Principal snížen o oktávu, tak Fugara, přejmenovaná posléze na Gambu). Za l. světové války varhany unikly válečné rekvizici prospektových píšťal zásluhou JUDr. Karla Hostaše, advokáta a starosty města Klatovy, který byl dobou konzervátorem uměleckých památek a vyhotovil posudek ve prospěch jejich ochrany 5).

Dnes těžko pochopitelným se jeví zásah varhanáře Melzera z r. 1933, který po požáru provedl poslední výraznější opravu varhan 6). Nejenže nevhodně upravil již tak narušenou dispozici nestylovým vsazením Gamby 8’do hlavního stroje, zatímco stroj byl připraven o Quintu 2 2/3′ ale zejména odstranil původní cínový Principal 8’z prospektu a nahradil jej zinkovým. Z pozitivu byla odstraněna Mixtura a na její místo vestavěna pneumatická vzdušnička s romantickým smykavým rejstříkem Vox coelestis.

Restaurování varhanního stroje do původního stavu provedla v letech 1996 – 98 firma Doubek a syn, restaurátorské práce na varhanní skříni provádělo restaurátorské středisko Tradice.

Zdroj: PhDr. Vít Honys – Restaurování historických varhan J. J. Ryby v kostele Povýšení sv. Kříže ve Starém Rožmitále

KK

SOUČASNÁ DISPOZICE VARHAN

I. Manuál CDEFGA-c´´´
Principal 8´, Quintadena 8´, Octav 4´, Quinta 2 2/3´, Mixtura 4x 1´

II. Manuál, CDEFGA-c´´´
Copula 8´, Copula 4´, Fugara 4´, Principal 2´, Mixtur 2x 1´

Pedál, CDEFGA-a, 12 tónů
Subbas 16´, Octavbass 8´, Quintbass 6´, Octav 4´

 

 

Kostel Povýšení sv. Kříže, Rybova, Rožmitál pod Třemšínem

Kontakt

Český varhanní festival, z. s.
CZ – 150 00 Praha 5, Viktora Huga 4
IČO: 22730711
Email: adam.viktora@inegal.cz
Web: www.ceskevarhany.cz
FB: fb.com/ceskevarhany