Historie tohoto půvabného nástroje je pohnutá a dramatická, ale se šťastným koncem. Byl totiž transferem zachráněn před zničením na svém původním místě v kostele sv. Vavřince v Komárově a nalezl své nové místo k důstojné existenci i uplatnění v Oválném sále Zámku Týnec.
Varhany pro kostel sv. Vavřince v Komárově u Toužimi postavil r. 1856 varhanář Johann Ferdinand Guth z Čisté u Rakovníka a zanechal o tom zápis ve ventilové komoře.
Skříň varhan je po umělecké stránce svébytnou směsicí prvků klasických (římsy), novo-románských (obloučky pod římsou) a novogotických (píšťalové pole ukončené oslím hřbetem nebo trojúhelníkem, rosety, fiály – ty však místo na horní římse stojí na římse spodní). Na skříni se dochovalo malované mramorování, jímž své skříně opatřoval nebo nechával opatřovat již autor. To bylo v té době ještě nezvyklé: varhanáři dodávali skříně většinou v přírodním dřevě, a pokud vlastník varhan chtěl a měl na to peníze, pozval si na ně štafíru a pozlacovače, aby je výtvarně pojednali.
Nástroj byl na přelomu XIX. a XX. století dvakrát přeladěn: napřed o půltón výše zkrácením píšťal, později zas o něco níže přehozením převodů od kláves k ventilům. Po odsunu německého obyvatelstva ze Sudet komárovský kostel postupně chátral a zařízení bylo ničeno vandaly. Ti kradli postupně i schody na kůr, ale neprozřetelně začali zdola, takže je pobrali jen tak vysoko, kam do-sáhli. Proto byly v 90. letech XX. století varhany z kostela již ani nezamykaného odvezeny do depozitáře, a tím byly zachráněny před jistou zkázou. I tak byly dost poškozeny. Z původních 489 píšťal se jich dochovalo 242, většinou poničených: dřevěné píšťaly prožrány červotočem, kovové píšťaly pomačkány a polámány vandaly, všechny byly nějak poškozeny při přelaďování.
Při průzkumu píšťal se ukázalo, že varhanář Guth měl přinejmenším kovové píšťaly zhoto-vené do zásoby a při stavbě nástroje z nich bral; píšťaly dále upravoval, do hotových řad doplňoval píšťaly další, nebo je dokonce použil jinak, než původně zamýšlel.
Nejenom skříň varhan je pomníkem doby přerodu slohů, ale zrovna tak i samotný nástroj, který je ukryt uvnitř. Manuálová klaviatura je chromatická s inverzní barevností, pedálová klaviatura má. krátkou oktávu. Ve zvuku varhan se ještě mísí pozdně barokní i klasicistní zvukové ideály.
V letech 2022 – 2023 byly varhany kompletně zrestaurovány varhanářskou firmou Vorlíček z Domažlic a umístěny na nově postavený kůr velkého sálu zámku v Týnci u Klatov. Všechny části bylo nutno očistit od prachu a ptačího trusu. Některé dřevěné komponenty byly zpevněny v lázni Solakrylu a otvory zavoskovány. Části, které ani pak nebylo možné použít, byly zhotoveny nově
jako kopie. Původní pedálová klaviatura se nedochovala, byla proto zhotovena klaviatura nová podle Guthova vzoru. Kovové píšťaly byly narovnány, vyletovány dodatečné zářezy, praskliny a trhliny. Dřevěné píšťaly byly zbaveny druhotných přelepů a zatlučených hřebíků, rozklížené spoje byly nově slepeny. Všechny píšťaly byly nastaveny (prodlouženy) na správnou délku. Chybějící píšťaly byly zhotoveny nově; jejich tvary a menzury byly odvozeny od píšťal dochovaných. Ze 24 prospektových píšťal se jich dochovalo 16; jejich technický stav byl však natolik žalostný, že je s ohledem na kýžený zvuk již nebylo možné použít. Celý prospekt byl proto zhotoven nově jako kopie.
Vzdušnice byly truhlářsky opraveny a utěsněny proléváním teplým klihem; všechna kožená těsnění byla nalepena nová. Traktury byly uvedeny do původního stavu.
Původní měchy se k nástroji nedochovaly (jeden z měchů byl v minulosti použit při restaurování varhan v Bělé nad Radbuzou, druhý z původních měchů byl použit při restaurování guthovských varhan v Mýtě u Rokycan). Pro Týnec byl proto zhotoven nový klínový zásobní měch; čerpání vzduchu zajišťuje tichoběžný elektrický ventilátor s roletovou regulací.
Varhany mají celkem 8 rejstříků (6 v manuálu a 2 v pedálu), výška ladění je 440 Hz při
20 °C, vzhledem ke stáří nástroje a jeho plánovanému využití zde byla aplikována nerovnoměrná temperatura Neidhardt 1724 „Kleine Stadt“, tlak vzduchu je 48 mm vodního sloupce.
Z hudebního hlediska je až překvapivé, jak se zvuk guthovského nástroje výborně snoubí s akustikou zdejšího prostoru.
KK
SOUČASNÁ DISPOZICE VARHAN
Manuál C-c´´´
Copula, Salicionale, Flauto dulcis, Principal, Octava, Mixtur
Pedál C-a (krátká oktáva)
Subbass, Violonbass